انشادروسکلاس پنجم ابتدایی

درس آزاد درمورد شب یلدا کلاس پنجم

درس آزاد درمورد شب یلدا کلاس پنجم

درس آزاد پنجم فرهنگ بومی 1 در مورد شب یلدا

مقدمه:

شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال است که در آخرین روز پاییز و آغاز زمستان، برابر با 30 آذرماه برگزار می‌شود. این شب در فرهنگ ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با آداب و رسوم خاصی همراه است.

بدنه:

تاریخچه شب یلدا به پیش از اسلام باز می‌گردد و قدمت آن به هفت هزار سال پیش می‌رسد.

در آن زمان، مردم ایران باستان بر این باور بودند که در این شب، خورشید از چله‌ی سرد زمستان عبور می‌کند و روزها از این پس طولانی‌تر می‌شوند.

از این رو، این شب را جشن می‌گرفتند و با خوردن خوراکی‌های مختلف و قصه‌گویی، تا پاسی از شب بیدار می‌ماندند.

در شب یلدا، آداب و رسوم مختلفی در ایران برگزار می‌شود. از جمله این آداب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزیین سفره شب یلدا: سفره شب یلدا معمولاً با میوه‌های مختلف، آجیل، شیرینی، هندوانه، دانه‌های انار، سمنو، شیربرنج و … تزیین می‌شود.
  • خواندن شعر و قصه: در شب یلدا، بزرگ‌ترها معمولاً برای بچه‌ها شعر و قصه می‌خوانند.
  • فال گرفتن: در برخی از مناطق ایران، در شب یلدا فال گرفته می‌شود. از جمله فال‌های معروف شب یلدا می‌توان به فال حافظ، فال کوزه، فال شمع و … اشاره کرد.
  • شب نشینی با خانواده و دوستان: شب یلدا فرصتی برای دورهمی با خانواده و دوستان است. در این شب، افراد دور هم جمع می‌شوند و با هم صحبت می‌کنند، بازی می‌کنند و از خوردن خوراکی‌های مختلف لذت می‌برند.

نتیجه:

شب یلدا یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین شب‌های سال است. این شب فرصتی برای سپری کردن لحظات خوش با خانواده و دوستان است.


طولانی‌ترین شب، گرم‌ترین جشن: سفر هیجان‌انگیز به شب یلدا!

سلام بچه‌های باهوش کلاس پنجمی! می‌دونین طولانی‌ترین شب سال نزدیکه؟ شبی که پر از خوراکی‌های خوشمزه، قصه‌های قشنگ و خنده‌های شاد، دور هم جمع می‌شیم و به استقبال زمستون می‌ریم. آره، منظورم همون شب یلداس!

اما چرا شب یلدا انقدر مهمه؟ خب، باید بریم به خیلی وقت‌های پیش، زمان پادشاهان و افسانه‌ها. مردم اون موقع‌ها اعتقاد داشتن که توی بلندترین شب سال، تاریکی و سرما قدرت زیادی دارن و خورشید تو چله زمستون گیر افتاده.

برای همین دور هم جمع می‌شدن، آتیش روشن می‌کردن، قصه می‌گفتن و میوه‌های خوشمزه می‌خوردن تا شب رو بیدار بمونن و به خورشید کمک کنن از چله بیرون بیاد و روزها دوباره طولانی‌تر بشن.

حالا دیگه خبری از پادشاهان و افسانه‌ها نیست، ولی شب یلدا هنوز برای ما ایرانی‌ها یه جشن ویژه و دوست‌داشتنیه.

توی این شب سفره‌های قشنگ پهن می‌کنیم که روش پر از میوه‌های رنگارنگه: انارهای سرخ و آبدار، هندوانه‌های قاچ‌قاچ، پرتقال‌های درخشان و خرمالوهای نارنجی که انگار خود خورشید تو دلشون قایم شده.

آجیل‌های پر از رنگ و مغز هم هستن که تیکه تیکه می‌شکوندیم و طعمشون رو حس می‌کنیم.

شیرینی‌های خوشمزه و فال حافظ هم که دیگه پای ثابت سفره‌های یلدایی هستن.

اما شب یلدا فقط خوراکی نیست! با قصه‌های قدیمی و شعرهای قشنگ، شب رو روشن می‌کنیم.

بزرگ‌ترها برای ما از رستم و سهراب می‌گن، از لیلی و مجنون و از هزارها داستان قشنگ دیگه.

ما هم شعرهای حافظ رو حفظ می‌کنیم و فال می‌گیریم، می‌خندیم و بازی می‌کنیم و با خاله و دایی و بابا بزرگ و مامان بزرگ حرف می‌زنیم.

شب یلدا یه جور جادوی ایرانیه که خانواده‌ها رو بهم نزدیک‌تر می‌کنه، بهمون یاد می‌ده که کنار هم بودن و قصه گفتن و خندیدن چقدر قشنگه.

پس بیاین امسال هم این شب قشنگ رو به بهترین شکل جشن بگیریم، برای هم فال بگیریم، قصه‌های قدیمی رو مرور کنیم و خوشحال باشیم که توی این سرزمین پر از فرهنگ و سنت، به دنیا اومدیم.

راستی، شما بچه‌های خلاق، امسال چه ایده‌هایی برای جشن گرفتن شب یلدا دارین؟ تو بخش نظرات بنویسین و با هم دیگه، این شب رو خاطره‌ انگیزتر کنیم!

درس آزاد درباره شب یلدا برای کلاس پنجم

سلام بچه‌ها! امروز می‌خوایم درباره‌ی یکی از شب‌های خاص و زیبا به نام شب یلدا صحبت کنیم. یلدا یکی از جشن‌های باستانی ما ایرانی‌هاست که به خاطر طولانی‌ترین شب سال برگزار می‌شه.

حالا بیایید ببینیم که این شب چه ویژگی‌هایی داره و چطور جشن می‌گیریم.

تاریخچه‌ی یلدا

شب یلدا، که بهش “شب چله” هم می‌گیم، هر ساله در شب اول دی‌ماه برگزار می‌شه. این شب به یاد تولد خورشید جدید و آغاز فصل زمستان جشن گرفته می‌شه.

قدیم‌ها، مردم شب یلدا رو دور هم جمع می‌شدند و تا صبح بیدار می‌ماندند تا با هم قصه بگویند و جشن بگیرند.

آداب و رسوم

در شب یلدا، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و با خوردن میوه‌ها و تنقلات مخصوص، این شب رو جشن می‌گیرند. یکی از میوه‌های اصلی که در این شب مصرف می‌شه، انار هست.

انار نماد زندگی و باروریه. علاوه بر انار، هندوانه و آجیل هم جزو خوراکی‌های محبوب شب یلدا هستند.

شعر و قصه

در این شب، بچه‌ها شعرهای قدیمی و زیبا درباره‌ی یلدا می‌خوانند و بزرگ‌ترها هم قصه‌های قدیمی را برای آن‌ها تعریف می‌کنند.

این باعث می‌شه که بچه‌ها بیشتر با فرهنگ و سنت‌های خود آشنا بشن و لحظات خوشی رو سپری کنن.

نتیجه‌گیری

شب یلدا نه تنها یک جشن زیباست، بلکه فرصتیه برای نزدیک‌تر شدن خانواده‌ها و دوستان. ما می‌توانیم در این شب با هم بودن را جشن بگیریم و خاطرات خوبی بسازیم.

امیدوارم همه‌ی شما شب یلدا را به خوبی جشن بگیرید و لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستانتان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا