جواب سوالات صفحه 40 فارسی چهارم
درست و نادرست
- ۱. حکیم برای اندوختن دانش به سفر رفت.
- نادرست. حکیم برای سفر کردن سوار کشتی شد، نه صرفاً برای اندوختن دانش.
- ۲. کشتی بر اثر برخورد به صخره چند تکه شد.
- نادرست. کشتی به دلیل طوفان چند تکه شد.
- ۳. حکیم سخنان خود را روی ماسههای نرم کنار دریا مینوشت.
- درست.
درک مطلب
- ۱. اتّفاقهای مهمی را که در طول سفر برای حکیم پیش آمد به ترتیب بیان کنید.
- حکیم سوار کشتی شد.
- کشتی گرفتار طوفان شد و شکست.
- حکیم به تخته پارهای چسبید و امواج او را به ساحلی دور برد.
- یک ماهیگیر او را در حالی که روی ماسهها مینوشت پیدا کرد و خبرش را به امیر شهر داد.
- امیر از او خواست تا به جوانان شهر درس بدهد.
- ۲. چرا ماهیگیر از کار حکیم تعجب کرد؟
-
- چون دید حکیم در ساحلی دورافتاده و تنها، به جای کار دیگر، روی ماسهها مینویسد.
- ۳. در بند آخر متن، منظور حکیم از «سرمایه» چیست؟ این سرمایه به او چگونه کمک کرد؟
- منظور حکیم از سرمایه،
دانش و علم است. این سرمایه به او کمک کرد تا پس از اینکه تمام دارایی مادی خود را در طوفان از دست داد، بتواند از طریق آموزش دادن به جوانان، دوباره جایگاه و امکانات زندگی به دست آورد.
- ۴. به نظر شما کدام یک از عنوانهای زیر برای درس مناسبتر است؟ چرا؟
- ارزش علم
- حکیم و سفر دریایی
- سرمایهی ماندگار
- پاسخ: عنوان «سرمایهی ماندگار» مناسبترین گزینه است، زیرا داستان نشان میدهد که ثروت و دارایی مادی ممکن است از بین برود (مانند اموال حکیم در طوفان)، اما دانش و علم یک سرمایهی همیشگی و ماندگار است که در هر شرایطی به انسان کمک میکند.
دانش زبانی
این بخش به تعریف جمله میپردازد.
- مفهوم: به گفتوگوی بین ریحانه و فاطمه اشاره میکند و توضیح میدهد که وقتی افراد صحبت میکنند، برای انتقال پیام خود از جمله استفاده میکنند. یک جمله، گفتهای است که یک پیام کامل را به شنونده منتقل میکند.