دروس

کار مشترک خواجه نظام الملک و خواجه نصیر چه بود

کار مشترک خواجه نظام الملک و خواجه نصیر چه بود

خواجه نظام‌الملک طوسی و خواجه نصیرالدین طوسی دو تن از بزرگترین دانشمندان و سیاستمداران ایرانی در سده‌های پنجم و ششم هجری قمری هستند. هر دوی این بزرگان در دوران حکومت سلجوقیان می‌زیستند و نقش مهمی در پیشرفت علم و فرهنگ ایران داشتند.

یکی از کارهای مشترک این دو بزرگان، تأسیس مدارس نظامیه بود. مدارس نظامیه که در شهرهای مختلف ایران تأسیس شدند، مراکز آموزش عالی بودند که در آنها علوم مختلف از جمله فقه، کلام، منطق، فلسفه، ریاضیات، نجوم و طب تدریس می‌شد. این مدارس نقش مهمی در تربیت دانشمندان و اندیشمندان ایرانی ایفا کردند و در پیشرفت علم و فرهنگ ایران تأثیرگذار بودند.

کار مشترک دیگر این دو بزرگان، تأسیس رصدخانه بود. خواجه نظام‌الملک در شهر ری رصدخانه‌ای تأسیس کرد که در آن دانشمندان به مطالعه علم نجوم می‌پرداختند. خواجه نصیرالدین طوسی نیز در شهر مراغه رصدخانه‌ای تأسیس کرد که به رصدخانه مراغه معروف است. این رصدخانه یکی از بزرگترین رصدخانه‌های جهان در آن زمان بود و در پیشرفت علم نجوم نقش مهمی ایفا کرد.

علاوه بر این، خواجه نظام‌الملک و خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی نیز با یکدیگر همکاری می‌کردند. خواجه نظام‌الملک در کتاب سیاست‌نامه خود به شرح اصول حکومتداری و سیاست پرداخته است و خواجه نصیرالدین طوسی نیز در زمینه‌های مختلف علمی از جمله فلسفه، ریاضیات، نجوم، طب و کلام آثار ارزشمندی تألیف کرده است.

در مجموع، خواجه نظام‌الملک و خواجه نصیرالدین طوسی دو تن از بزرگترین دانشمندان و سیاستمداران ایرانی هستند که در پیشرفت علم و فرهنگ ایران نقش مهمی ایفا کردند. کار مشترک این دو بزرگان در تأسیس مدارس نظامیه و رصدخانه‌ها، تأثیر مهمی بر پیشرفت علم و فرهنگ ایران داشته است.

تحقیق درباره ی خواجه نظام الملک طوسی کلاس پنجم

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا