کلاس سوم ابتدایی

چه وقت از ابرها باران می بارد کلاس سوم

چه وقت از ابرها باران می بارد کلاس سوم

راز قطره‌ های آسمانی: ابرها کی دست به باران می ‌سپارند؟

کلاس سوم دبستانی‌ های کنجکاو، وقت ماجراجویی در دنیای جادویی ابرهاست! تا به حال به این فکر کرده‌اید که این تکه‌ های پرزمانند سفید چطور اشک‌ هایشان را زمین می ‌ریزند و زمین تشنه را سیراب می ‌کنند؟ در این مقاله، با هم سوار بر باد می ‌شویم و به قلب ابرها سفر می ‌کنیم تا رمز و راز باران را کشف کنیم. پس کلاه فضانوردی‌تان را سفت کنید و با ما همراه شوید!

سفر به سرزمین بخار آب

همه ما می ‌دانیم که آب می ‌تواند در سه حالت جامد، مایع و گاز وجود داشته باشد. اما شاید ندانید که وقتی هوا گرم می ‌شود، بخشی از آب‌ های روی زمین و دریاها به شکل بخار در می ‌آیند و به آسمان سفر می ‌کنند. درست مثل اینکه لباس خیس‌مان را زیر نور آفتاب پهن کنیم و بعد از مدتی ببینیم که خشک شده است.

این بخار های آب، مسافر های کوچکی هستند که با باد به این طرف و آن طرف می ‌روند. هر چه بالاتر می ‌روند، هوا سردتر می ‌شود. اینجاست که جادوی باران آغاز می ‌شود!

از بخار تا بلور: تولد قطره‌ های باران

وقتی بخار آب سرد می ‌شود، دور ذره‌ های ریز موجود در هوا جمع می ‌شود و به شکل قطرات ریز آب در می ‌آیند. این قطرات آنقدر کوچک‌اند که با چشم معمولی دیده نمی ‌شوند؛ اما کم‌کم به هم می ‌چسبند و بزرگ‌تر می ‌شوند، درست مثل اینکه بخواهیم با برف‌ های ریز، یک آدم برفی بزرگ بسازیم!

حالا دیگر قطرات آنقدر سنگین شده‌اند که نمی ‌توانند در هوا معلق بمانند و پایین می ‌آیند. اما صبر کنید، هنوز باران نشده است!

ابر های سنگین، باران‌ ساز های آسمانی

قطرات ریز آب به هم می ‌چسبند و ابر های سفید پفکی را به وجود می ‌آورند. هر چه این ابرها سنگین‌تر شوند و تعداد قطرات آب داخل‌شان بیشتر شود، به زمین نزدیک‌تر می ‌شوند.

وقتی ابرها به اندازه کافی سنگین شوند و باد آن‌ها را به هم بپيچاند، دیگر نمی ‌توانند قطرات آب را نگه دارند. آن‌وقت است که قطرات باران، مثل دانه‌ های مروارید از آسمان پایین می ‌ریزند و زمین را سیراب می ‌کنند.

چه عواملی بر باران تأثیر می ‌گذارند؟

حالا که فهمی دیم چطور ابرها باران می ‌سازند، باید بدانیم که چه عواملی باعث می ‌شوند باران بیشتری ببارد یا اصلا بارانی نبارد.

  • هوای سرد: هر چه هوا سردتر باشد، بخار آب زودتر به قطره‌ های باران تبدیل می ‌شود. به همی ن خاطر است که در زمستان بیشتر برف و باران داریم.
  • باد: باد، ابرها را حرکت می ‌دهد و به هم می ‌رساند. هر چه باد تندتر بوزد، ابرها سنگین‌تر می ‌شوند و احتمال بارندگی بیشتر می ‌شود.
  • ارتفاع کوه‌ها: هوا هر چه بالاتر می ‌رود، سردتر می ‌شود. به همی ن خاطر، قله‌ های بلند کوه‌ها معمولا برف‌گیر هستند.

باران، هدیه آسمانی برای زمین

باران، یک هدیه ارزشمند از طرف آسمان است. با بارش باران، گیاهان تشنه سیراب می ‌شوند، رودخانه‌ها جاری می ‌شوند و سفره‌ های آب زیرزمینی پر می ‌شوند. پس قدر این قطرات جادویی را بدانیم و در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

امی دواریم با این سفر به دنیای ابرها، توانسته باشیم راز باران را برای شما کلاس سوم دبستانی‌ های عزیز برملا کنیم. حالا دیگر می ‌دانید که ابرها چطور اشک‌ هایشان را زمین می ‌ریزند و به ما زندگی می ‌بخشند. پس هر وقت باران دیدید، لبخند بزنید و از این موهبت الهی لذت ببرید!

نور خورشید چگونه به ایجاد ابر باد و باران کمک می کند؟

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا