مذهبی

چرا مختار از امام سجاد اجازه قیام نگرفت؟

چرا مختار از امام سجاد اجازه قیام نگرفت؟

مختار ثقفی یکی از شخصیت‌های برجسته و بحث‌برانگیز تاریخ اسلام است که به دلیل قیامش علیه قاتلان امام حسین (ع) شهرت دارد. اما یکی از سوالاتی که همواره مطرح بوده این است که چرا مختار از امام سجاد (ع) اجازه قیام نگرفت؟ برای پاسخ به این سوال، باید به چند نکته اساسی توجه کنیم.

اولاً، مختار ثقفی به عنوان یکی از شیعیان وفادار به اهل بیت (ع) شناخته می‌شد. اما در زمان قیام او، شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار پیچیده بود. پس از واقعه عاشورا، امام سجاد (ع) تحت نظارت و کنترل شدید حکومت اموی قرار داشت و هرگونه ارتباط آشکار با او می‌توانست جان امام را به خطر بیندازد. بنابراین، مختار ممکن است از این جهت که نمی‌خواست امام سجاد (ع) را در معرض خطر قرار دهد، به صورت مستقیم از ایشان اجازه نگرفته باشد.

ثانیاً، مختار ثقفی به خوبی می‌دانست که جامعه شیعیان نیاز به یک حرکت قاطع و موثر دارد تا انتقام خون امام حسین (ع) و یارانش را بگیرد. او احتمالاً به این نتیجه رسیده بود که در این شرایط، اقدام سریع و قاطعانه بهترین راه‌حل است. به همین دلیل، مختار بدون اخذ اجازه مستقیم از امام سجاد (ع) قیام خود را آغاز کرد.

سومین نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که مختار ثقفی به نوعی از حمایت‌های غیرمستقیم اهل بیت (ع) برخوردار بود. برخی منابع تاریخی اشاره دارند که امام سجاد (ع) به صورت غیرمستقیم از قیام مختار حمایت کرده‌اند، هرچند که این حمایت‌ها به دلیل شرایط خاص آن زمان نمی‌توانست به صورت علنی و آشکار باشد.

در نهایت، باید گفت که قیام مختار ثقفی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین حرکت‌ها در تاریخ شیعه است که توانست بسیاری از قاتلان امام حسین (ع) را به سزای اعمال خود برساند. هرچند که مختار از امام سجاد (ع) اجازه مستقیم نگرفت، اما اهداف و نیت او همواره در راستای حمایت از اهل بیت (ع) و انتقام خون شهدای کربلا بود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا