دروس

چرا حضرت موسی بعد از 4 صد سال یوسف ع را از قبر بیرون آورد؟

چرا حضرت موسی بعد از 4 صد سال یوسف ع را از قبر بیرون آورد؟

داستان شگفت‌انگیز یوسف نبی از چاه تا تخت پادشاهی

حضرت یوسف (ع) در میان مردم مصر چنان محبوبیت و عزتی کسب کرده بود که پس از رحلت ایشان، نزاعی بر سر محل دفن پیکرش درگرفت. هر قبیله‌ای خواهان دفن یوسف در سرزمین خود بود تا از برکات وجود ایشان بهره‌مند شوند.

حل نزاع و تدفین در رود نیل

سرانجام، رای بر این شد که جسد یوسف در رود نیل دفن شود تا آب رودخانه که از روی قبر عبور می‌کرد، مورد استفاده همه قرار گرفته و همگان از فیض و برکات وجود پاک ایشان بهره‌مند شوند.

وصیت یوسف و سفری پرفراز و نشیب

حضرت یوسف (ع) پیش از مرگ وصیت کرده بود که پس از آزادی از مصر، بنی‌اسرائیل پیکرش را به فلسطین منتقل کنند. سال‌ها بعد، هنگامی که حضرت موسی (ع) قصد خروج بنی‌اسرائیل از مصر را داشت، به دستور الهی، جسد یوسف را از رود نیل بیرون آورده و به سوی فلسطین رهسپار شد.

معجزه‌ای برای یافتن قبر یوسف

در آن زمان، به دلیل ابرهای متراکم، ماه طلوع نمی‌کرد و بنی‌اسرائیل برای سفر از مصر به شام به نور ماه نیاز داشتند. خداوند به حضرت موسی (ع) وحی کرد که استخوان‌های یوسف را از قبر بیرون آورد تا ماه طلوع کند.

حاجات پیرزن و راز قبر یوسف

حضرت موسی (ع) در جستجوی کسی بود که از محل قبر یوسف آگاه باشد. پیرزنی نابینا و فرتوت تنها کسی بود که از مکان قبر اطلاع داشت. موسی (ع) در ازای برآورده شدن چهار حاجت پیرزن، راز قبر یوسف را از او پرسید.

برآورده شدن حاجات و طلوع ماه

به خواست خدا، حاجات پیرزن که شامل شفا یافتن، جوانی، بینایی و وعده بهشت بود، برآورده شد و او محل قبر یوسف را نشان داد. حضرت موسی (ع) جسد یوسف را که در تابوتی از مرمر قرار داشت، از رود نیل بیرون آورده و به سوی شام برد. با طلوع ماه، بنی‌اسرائیل توانستند سفر خود را ادامه دهند.

تاثیر نیکوکاری یوسف

این داستان نشان‌دهنده حُسن عمل و نیکوکاری یوسف (ع) است. خداوند پس از حدود چهارصد سال، به وصیت ایشان عمل کرد و با یاری رساندن به حضرت موسی (ع) و برآورده شدن حاجات پیرزن، مقام و منزلت یوسف را به نمایش گذاشت.

مقام والای یوسف در پیشگاه خداوند

حضرت یوسف (ع) به واسطه پرهیزگاری و خدا ترسی، مقامی ارجمند در پیشگاه خداوند یافت. در روایتی آمده است که در شب معراج، پیامبر اکرم (ص) حضرت یوسف را در آسمان سوم دیدند که زیبایی ایشان نسبت به سایر مخلوقات، مانند زیبایی ماه در شب چهاردهم نسبت به ستارگان بود.

داستان عجوزه بنی‌اسرائیل

در روایتی دیگر، پیامبر اکرم (ص) داستان عجوزه بنی‌اسرائیل را بیان می‌کنند که با درخواست‌های بلندپروازانه خود، از مقام و منزلت یوسف (ع) درس عبرت می‌گیرد.

حضرت یوسف در قرآن و احادیث

حضرت یوسف (ع) از پیامبران بزرگ الهی و اولین پیامبر بنی‌اسرائیل بود. نام ایشان 25 بار در قرآن کریم آمده و سوره‌ای به نام یوسف نیز در قرآن وجود دارد. این سوره داستان زندگی یوسف را به عنوان احسن القصص (بهترین قصه‌ها) از آغاز تا پایان بیان می‌کند.

ابعاد وجودی یوسف

حضرت یوسف (ع) شخصیتی چندوجهی و الگویی کامل برای انسان‌ها در تمام مراحل زندگی است. داستان زندگی ایشان درس‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله تقوا، صبر، حلم، مدیریت، و سیاستمداری به ما می‌آموزد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا