مذهبی

چرا حضرت زینب در دمشق دفن است

چرا قبر حضرت زینب (س) در شام قرار گرفته است؟

حضرت زینب کبری (س)، خواهر امام حسین (ع) و یکی از بزرگترین زنان تاریخ اسلام، پس از واقعه کربلا و اسارت در شام، به همراه دیگر بازماندگان واقعه به مدینه بازگشتند. اما در مورد محل دفن ایشان، روایت‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

1. تبعید به دستور یزید:

برخی معتقدند که یزید، خلیفه ظالم اموی، به دلیل ترس از نفوذ و قدرت زینب (س) در میان مردم، ایشان را به شام تبعید کرد. زینب (س) در مدینه به رسواگری حکومت یزید و تبیین اهداف قیام برادرش می‌پرداخت و یزید بیم آن داشت که این امر باعث شورش مردم علیه او شود.

2. قحطی در مدینه:

روایت دیگری نقل می‌کند که به دلیل قحطی شدید در مدینه، عبدالله بن جعفر، همسر حضرت زینب (س)، به همراه خانواده‌اش راهی شام شدند. زینب (س) در این سفر همراه همسرش بود و پس از مدتی در شام بیمار شد و از دنیا رفت.

3. سفر به همراه عبدالله بن جعفر:

برخی دیگر از مورخین معتقدند که زینب (س) به همراه همسرش به قصد زیارت برادرش امام حسین (ع) و یارانش در کربلا، راهی شام شد. اما در طول سفر بیمار شد و در دمشق از دنیا رفت.

4. هجرت به شام:

در برخی روایت‌ها نیز آمده است که زینب (س) به دلیل ظلم و ستم یزید و یارانش، از مدینه هجرت کرد و به شام رفت. ایشان در آنجا به ترویج معارف اسلام و رسالت برادرش می‌پرداخت و در نهایت در همانجا از دنیا رفت.

کدام روایت صحیح است؟

هیچ یک از این روایت‌ها به طور قطعی صحت ندارد و در مورد محل دفن حضرت زینب (س) و علت سفر ایشان به شام، اختلاف نظر وجود دارد.

نکته:

  • فارغ از اینکه کدام روایت صحیح باشد، شکی نیست که حضرت زینب (س) نقشی اساسی در ترویج پیام عاشورا و رسالت امام حسین (ع) ایفا کرد. ایشان با سخنرانی‌های کوبنده خود، ظلم یزید و یارانش را افشا کرد و درس‌های مهمی از ایثار، فداکاری و صبر را به بشریت آموخت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا