دروس

پیامبر و یارانش بعد از چند سال از مدینه به طرف مکه حرکت کردند کلاس دوم

پیامبر و یارانش بعد از چند سال از مدینه به طرف مکه حرکت کردند کلاس دوم

پیامبر و یارانش در سال ۱۴ بعثت (سال ۶۲۲ میلادی) از مکه به مدینه هجرت کردند.

پاسخ کامل:

هجرت پیامبر (ص) و مسلمانان از مکه به مدینه، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام است. این هجرت، نقطه عطفی در گسترش اسلام و تشکیل حکومت اسلامی بود.

قبل از هجرت، مسلمانان در مکه مورد آزار و اذیت مشرکان قرار می گرفتند. آنها مجبور بودند مخفیانه به عبادت بپردازند و از ابراز عقاید خود بترسند.

در سال یازدهم بعثت، گروهی از مردم یثرب به مکه آمدند و مسلمان شدند. آنها در سال بعد، در عقبه اول و دوم، با پیامبر (ص) پیمان بستند که از او حمایت کنند و در هجرت به مدینه او را همراهی کنند.

در شب ۲۷ رجب سال ۱۴ بعثت، پیامبر (ص) به همراه علی (ع) مخفیانه از مکه خارج شدند و به سوی مدینه حرکت کردند. مسلمانان دیگر نیز در گروه های مختلف از مکه خارج شدند و به پیامبر (ص) پیوستند.

هجرت پیامبر (ص) به مدینه، پیامی روشن به مخالفان اسلام بود که اسلام از مکه فراتر رفته است و دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت. این هجرت، همچنین آغازی برای تشکیل حکومت اسلامی بود.

پیامبر (ص) در مدینه، مسجد النبی را بنا کرد و جامعه اسلامی را در این شهر تشکیل داد. او با صلح و مدارا با دیگر قبایل یثرب، زمینه را برای گسترش اسلام فراهم کرد.

هجرت پیامبر (ص) به مدینه، نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود که پیامدهای مهمی در پی داشت. این هجرت، اسلام را از یک دین محدود به مکه، به یک دین جهانی تبدیل کرد و زمینه را برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم کرد.

بر اساس آیه ۱۳ سوره مجادله، شرط گفتگوی خصوصی با پیامبر، چه بود؟

4.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا