هم خانواده

هم خانواده عالم کلاس سوم

هم خانواده کلمه عالم

در زبان فارسی، کلماتی که از یک ریشه گرفته شده باشند و حروف اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش به ترتیب پشت سر هم بیاید، هم خانواده هستند. هم چنین کلمه های هم خانواده از نظر معنی نیز به هم نزدیک هستند.

کلمه “عالم” از ریشه “علم” گرفته شده است. بنابراین، کلماتی که ریشه “علم” داشته باشند، هم خانواده عالم محسوب می شوند. این کلمات عبارتند از:

  • علم: دانش، آگاهی، معرفت
  • علوم: دانش ها، آگاهی ها، معارف
  • عالم: دانا، آگاه، دانشمند
  • معلم: کسی که علم می آموزد یا آموزش می دهد
  • معلوم: شناخته شده، شناخته شده، دانسته شده
  • علّامه: دانشمند بزرگ، دانشمند برجسته
  • تعلیم: آموزش، آموختن، تعلیم و تربیت

در ادامه، به بررسی هر یک از این کلمات می پردازیم:

علم

“علم” به معنای دانش، آگاهی، معرفت است. علم می تواند در مورد هر موضوعی باشد، از جمله علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و غیره. علم می تواند به صورت نظری یا عملی باشد.

علوم

“علوم” جمع “علم” است. علوم به معنای دانش ها، آگاهی ها، معارف است. علوم می تواند به صورت علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و غیره تقسیم بندی شود.

عالم

“عالم” به معنای دانا، آگاه، دانشمند است. عالم کسی است که علم دارد و از آن استفاده می کند. عالم می تواند در هر زمینه ای از علم متخصص باشد.

معلم

“معلم” کسی است که علم می آموزد یا آموزش می دهد. معلم می تواند در مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها و غیره مشغول به کار باشد.

معلوم

“معلوم” به معنای شناخته شده، شناخته شده، دانسته شده است. معلوم چیزی است که می دانیم و از آن آگاه هستیم.

علّامه

“علّامه” به معنای دانشمند بزرگ، دانشمند برجسته است. علّامه کسی است که در یک یا چند زمینه علمی از دانش و آگاهی بالایی برخوردار است.

تعلیم

“تعلیم” به معنای آموزش، آموختن، تعلیم و تربیت است. تعلیم فرآیند انتقال دانش و آگاهی از یک فرد به فرد دیگر است. تعلیم می تواند به صورت رسمی یا غیررسمی انجام شود.

این کلمات همگی از ریشه “علم” گرفته شده اند و از نظر معنی نیز به هم نزدیک هستند. بنابراین، می توان آنها را هم خانواده عالم دانست.

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا