کلاس ششم ابتدایی

نیروی اصطکاک بر کشتی در حال حرکت هم وارد میشود

نیروی اصطکاک بر کشتی در حال حرکت هم وارد میشود

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که منظور ما از «اصطکاک» چیست. اگر منظور ما از اصطکاک، نیرویی است که بین دو سطح تماسی که در حال حرکت نسبی نسبت به یکدیگر هستند، ایجاد می‌شود، در این صورت پاسخ مثبت است. در واقع، نیروی اصطکاک در هر حرکتی که شامل تماس بین دو جسم باشد، وجود دارد. بنابراین، نیروی اصطکاک بر کشتی در حال حرکت نیز وارد می‌شود.

اما اگر منظور ما از اصطکاک، نیرویی است که بین یک سطح و یک سیال (مانند هوا یا آب) ایجاد می‌شود، در این صورت پاسخ کمی پیچیده‌تر است. در واقع، نیروی اصطکاک بین یک سطح و یک سیال معمولاً با عنوان «نیروی مقاومت» نامیده می‌شود. نیروی مقاومت هوا بر هواپیما و نیروی مقاومت آب بر کشتی، نمونه‌هایی از این نوع اصطکاک هستند.

در مورد کشتی، نیروی مقاومت آب به عوامل مختلفی مانند شکل بدنه کشتی، سرعت جریان آب، و دمای آب بستگی دارد. نیروی مقاومت آب در سرعت‌های پایین بیشتر است و با افزایش سرعت کاهش می‌یابد. همچنین، نیروی مقاومت آب در آب‌های سرد بیشتر از آب‌های گرم است.

بنابراین، می‌توان گفت که نیروی اصطکاک (یا مقاومت) بر کشتی در حال حرکت نیز وارد می‌شود. اما این نیروی اصطکاک با نیروی اصطکاک بین دو سطح جامد متفاوت است و به عنوان نیروی مقاومت آب شناخته می‌شود.

در تصویر بالا، می‌توانید نیروی مقاومت آب را که بر بدنه کشتی وارد می‌شود، مشاهده کنید. این نیرو در جهت مخالف حرکت کشتی است و باعث کاهش سرعت کشتی می‌شود.

نیروی مقاومت هوا و نیروی رانش در هواپیما هم جهت هستند

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا