دروس

معنی شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند

معنی شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند

این ضرب المثل در فرهنگ فارسی بسیار رایج است و به معنای این است که اگر انسان از نعمت‌هایی که خداوند به او داده است، سپاسگزار باشد، خداوند آن نعمت‌ها را بر او افزون خواهد کرد. اما اگر انسان از نعمت‌های خود ناسپاسی کند، خداوند آن نعمت‌ها را از او خواهد گرفت.

ریشه این ضرب المثل

ریشه این ضرب المثل در دین اسلام است. در قرآن کریم آمده است:

«وَإِذْ تَأْتِيهِمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِذْ تَأْتِيهِمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا»

(نساء، 78)

ترجمه: و چون به آنها خیری رسد، می‌گویند: این از سوی خداست. و چون بدی به آنها رسد، می‌گویند: این از سوی تو است. بگو: همه از سوی خداست. پس چرا این قوم اندکی سخن را نمی‌فهمند؟

این آیه به این معناست که انسان‌ها باید در هر شرایطی، چه خوب و چه بد، سپاسگزار خداوند باشند. اگر نعمتی به آنها داده شود، باید آن را از خدا بدانند و اگر مصیبتی بر آنها رسد، باید آن را نیز از خدا بدانند.

مفهوم اخلاقی این ضرب المثل

این ضرب المثل یک پیام اخلاقی مهم دارد و آن این است که شکرگزاری یک فضیلت اخلاقی است. انسان‌ها باید از نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده است، سپاسگزار باشند. شکرگزاری باعث می‌شود که انسان‌ها قدردان نعمت‌های خود باشند و از آنها به درستی استفاده کنند.

ناسپاسی نیز یک رذیلت اخلاقی است. انسان‌هایی که ناسپاس هستند، قدر نعمت‌های خود را نمی‌دانند و از آنها به درستی استفاده نمی‌کنند. ناسپاسی باعث می‌شود که نعمت‌های انسان از دست برود.

راه‌های شکرگزاری

شکرگزاری می‌تواند به اشکال مختلف انجام شود. یکی از راه‌های شکرگزاری، زبانی است. انسان می‌تواند با گفتن «الحمدلله» یا «شکر خدا» از نعمت‌های خود سپاسگزاری کند.

راه سوم شکرگزاری، قلبی است. انسان می‌تواند با داشتن احساس قدردانی از نعمت‌های خود، از آنها سپاسگزاری کند.

در پایان باید گفت که شکرگزاری یک نعمت بزرگ است. انسان‌هایی که شکرگزار هستند، همیشه در زندگی خود خوشبخت خواهند بود.

[irp]

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا