پایه هفتم

معنی برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

معنی برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

این بیت از سعدی، شاعر بزرگ ایرانی، است. در این بیت، سعدی زیبایی و عظمت خلقت خداوند را به برگ‌های سبز درختان تشبیه می‌کند. او می‌گوید که در نظر انسان خردمند، هر برگ سبز درخت مانند دفتری است که رازهای خلقت خداوند را در خود نهفته دارد.

در بیت اول، سعدی به زیبایی و طراوت برگ‌های سبز درختان اشاره می‌کند. او می‌گوید که این برگ‌ها در نظر انسان هوشیار، مانند دفترهایی هستند که از دانش و حکمت خداوند سرشارند.

در بیت دوم، سعدی به عظمت و پیچیدگی خلقت خداوند اشاره می‌کند. او می‌گوید که هر برگ سبز درخت، مانند صفحه‌ای از یک کتاب بزرگ است که رازهای زیادی را در خود نهفته دارد. این رازها آنقدر زیاد و پیچیده هستند که انسان خردمند هرگز نمی‌تواند به همه آنها پی ببرد.

سعدی با این بیت، انسان‌ها را به تفکر و اندیشه درباره‌ی خلقت خداوند دعوت می‌کند. او می‌گوید که اگر انسان‌ها با دقت به جهان اطراف خود نگاه کنند، می‌توانند نشانه‌های قدرت و عظمت خداوند را در همه‌جا ببینند.

برداشت‌های مختلف از این بیت

از این بیت می‌توان برداشت‌های مختلفی کرد. یکی از برداشت‌های این بیت این است که انسان خردمند، با نگاهی عمیق به جهان اطراف خود، می‌تواند به عظمت و زیبایی خلقت خداوند پی ببرد.

برداشت دیگر این است که انسان خردمند، با مطالعه‌ی طبیعت و جهان هستی، می‌تواند به شناخت خداوند برسد.

برداشت سوم این است که انسان خردمند، با تفکر و اندیشه، می‌تواند به رازهای خلقت خداوند پی ببرد.

جواب صفحه ۴۳ نگارش هفتم نتیجه بررسی و داوری

انشا صفحه 55 نگارش نهم ربات پیشخدمت

انشا صفحه 36 نگارش دهم با موضوع باران

3.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا