معمای تصویری

لایه محافظ زمین در جدول

لایه محافظ زمین در جدول

زمین، سیاره‌ای آبی با زندگی پیچیده و گسترده است که از لایه‌های مختلف تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین و محافظت‌کننده‌ترین لایه‌های زمین، لایه محافظ است که در برابر عوامل آسیب‌رسان خارجی از آن محافظت می‌کند. این لایه، لایه اتمسفر نام دارد که از ترکیب گازهای مختلف تشکیل شده است.

ساختار لایه محافظ زمین

اتمسفر زمین را می‌توان به پنج لایه اصلی تقسیم کرد:

1. تروپوسفر: نزدیک‌ترین لایه به سطح زمین است که ضخامت آن حدود 16 کیلومتر است. تروبوپسفر محل تشکیل بیشتر پدیده‌های جوی مانند باد، باران، برف و ابرها است.

2. استراتوپسفر: لایه بعدی اتمسفر است که از حدود 16 کیلومتر تا 50 کیلومتر ارتفاع ادامه دارد. این لایه حاوی غلظت بالایی از ازن است که از زمین در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند.

3. مزوسفر: لایه سوم اتمسفر است که از حدود 50 تا 85 کیلومتر ارتفاع ادامه دارد. دمای این لایه با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد و در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد به حداقل خود می‌رسد.

4. ترموسفر: لایه چهارم اتمسفر است که از حدود 85 تا 500 کیلومتر ارتفاع ادامه دارد. این لایه حاوی یون‌های آزاد است که باعث ایجاد پدیده‌های نوری مانند شفق‌های قطبی می‌شوند.

5. اگزوسفر: لایه خارجی اتمسفر است که از حدود 500 کیلومتر تا مرز فضای بیرونی ادامه دارد. این لایه بسیار رقیق است و دمای آن با افزایش ارتفاع به سرعت افزایش می‌یابد.

لایه محافظ زمین از اهمیت بسیار زیادی برای حیات روی زمین برخوردار است. این لایه از زمین در برابر عوامل آسیب‌رسان خارجی مانند:

اشعه ماورا بنفش خورشید: اشعه ماورا بنفش خورشید برای سلامت انسان و دیگر موجودات زنده مضر است. لایه ازن در استراتوسفر از زمین در برابر این اشعه محافظت می‌کند.

شهاب‌سنگ‌ ها: شهاب‌سنگ‌ها از فضا به سمت زمین می‌آیند. بسیاری از این شهاب‌سنگ‌ها قبل از رسیدن به سطح زمین در جو زمین می‌سوزند.

تغییرات دمای شدید: لایه اتمسفر مانع از تغییرات دمای شدید در زمین می‌شود. این لایه به زمین کمک می‌کند که دمای مناسب برای زندگی را حفظ کند.

تحقیق در مورد شهاب سنگ کلاس ششم دبستان

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا