پایه نهم

سه عامل گسترش تجارت در عصر صفوی مطالعات نهم

سه عامل گسترش تجارت در عصر صفوی مطالعات نهم

حکومت صفوی، یکی از قدرتمندترین حکومت‌های ایران در دوره‌ی اسلامی بود. این حکومت در اوایل قرن دهم هجری قمری، توسط شاه اسماعیل اول، تأسیس شد و تا اواخر قرن دوازدهم هجری قمری، بر ایران حکومت کرد.

گسترش تجارت در عصر صفوی
گسترش تجارت در عصر صفوی

در دوره‌ی صفوی، تجارت در ایران رونق زیادی پیدا کرد. این رونق به عوامل مختلفی، از جمله موارد زیر، نسبت داده می‌شود:

  • ایجاد امنیت و ثبات سیاسی

حکومت صفوی، توانست با قدرت و اقتدار خود، امنیت و ثبات سیاسی را در ایران برقرار کند. این امر، باعث شد که بازرگانان احساس امنیت کنند و به تجارت بپردازند.

  • توسعه‌ی راه‌های ارتباطی

حکومت صفوی، شبکه‌ی راه‌های ارتباطی ایران را توسعه داد. این امر، باعث تسهیل در رفت و آمد بازرگانان و کالاها شد.

  • یکپارچه بودن سرزمین ایران

حکومت صفوی، توانست برای اولین بار پس از قرن‌ها، ایران را تحت حکومتی واحد قرار دهد. این امر، باعث شد که تجارت در سراسر ایران رونق پیدا کند.

  • برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها

حکومت صفوی، روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با سایر کشورها برقرار کرد. این امر، باعث شد که تجارت ایران با سایر کشورها گسترش پیدا کند.

در مجموع، می‌توان گفت که عوامل مختلفی در گسترش تجارت در عصر صفوی نقش داشتند. این عوامل، باعث شدند که ایران در این دوره به یکی از مراکز مهم تجارت در جهان تبدیل شود.

پاسخ به سوال

در کتاب مطالعات اجتماعی نهم، سه عامل گسترش تجارت در عصر صفوی، به شرح زیر ذکر شده‌اند:

  • ایجاد امنیت و ثبات سیاسی
  • توسعه‌ی راه‌های ارتباطی
  • یکپارچه بودن سرزمین ایران

با توجه به منابع موجود، می‌توان گفت که این سه عامل، از مهم‌ترین عوامل گسترش تجارت در عصر صفوی بودند.

دلایل سیاسی و نظامی ضعف و فروپاشی حکومت صفوی چه بود مطالعات نهم

چرا ملخ ها پوست اندازی میکنند علوم نهم

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا