کلاس چهارم ابتدایی

سنگ رسوبی چگونه تشکیل میشود کلاس چهارم

سنگ رسوبی چگونه تشکیل میشود کلاس چهارم

سنگ‌ های رسوبی یکی از انواع اصلی سنگ‌ها هستند که در اثر رسوب مواد مختلف در طول زمان به وجود می ‌آیند. این سنگ‌ها در سطح زمین به وفور یافت می ‌شوند و می ‌توانند اطلاعات زیادی درباره تاریخچه زمین و موجودات زنده به ما بدهند.

مراحل تشکیل سنگ رسوبی:

  1. فرسایش: در این مرحله، عوامل مختلفی مانند باد، باران، یخ و آب رودخانه‌ها باعث فرسایش و خرد شدن سنگ‌ها و خاک می ‌شوند. ذرات ریز حاصل از فرسایش به وسیله آب به سمت دریاها و دریاچه‌ها حمل می ‌شوند.

  2. ته‌ نشینی: ذرات ریز حمل شده توسط آب در ن هایت در کف دریاها و دریاچه‌ها ته نشین می ‌شوند. این ذرات به مرور زمان روی هم انباشته می ‌شوند و لایه‌ های ضخیمی را تشکیل می ‌دهند.

  3. فشردگی: با گذشت زمان و انباشته شدن لایه‌ های رسوبی، فشار زیادی به لایه‌ های زیرین وارد می ‌شود. این فشار باعث فشرده شدن و سخت شدن رسوبات می ‌شود.

  4. سنگ‌ شدگی: در اثر فشردگی و عوامل شیمی ایی، رسوبات به مرور زمان به سنگ تبدیل می ‌شوند.

انواع سنگ‌ های رسوبی:

سنگ‌ های رسوبی بر اساس نوع ذرات تشکیل دهنده و نحوه تشکیل به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند:

  • سنگ‌ های رسوبی آواری: این نوع سنگ‌ها از ذرات ریز و درشت سنگ‌ها و خاک تشکیل شده‌اند. نمونه‌ هایی از سنگ‌ های رسوبی آواری عبارتند از: ماسه‌سنگ، شیل و کنگلومرا.
  • سنگ‌ های رسوبی شیمیایی: این نوع سنگ‌ها از مواد شیمی ایی محلول در آب به وجود می ‌آیند. نمونه‌ هایی از سنگ‌ های رسوبی شیمی ایی عبارتند از: سنگ آهک و دولومی ت.
  • سنگ‌ های رسوبی بیوشیمیایی: این نوع سنگ‌ها از بقایای موجودات زنده تشکیل شده‌اند. نمونه‌ هایی از سنگ‌ های رسوبی بیوشیمی ایی عبارتند از: زغال سنگ و سنگ گچ.

ویژگی‌ های سنگ‌ های رسوبی:

  • لایه لایه بودن: یکی از بارزترین ویژگی‌ های سنگ‌ های رسوبی، لایه لایه بودن آنها است. این لایه‌ ها نشان دهنده مراحل مختلف رسوب‌گذاری و سنگ‌شدگی هستند.
  • فسیل‌ ها: در بسیاری از سنگ‌ های رسوبی، بقایای موجودات زنده‌ای که در گذشته در آن محل زندگی می ‌کرده‌اند، به صورت فسیل یافت می ‌شود. فسیل‌ ها اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه زمین و موجودات زنده به ما می ‌دهند.

اهمیت سنگ‌ های رسوبی:

سنگ‌ های رسوبی از نظر علمی و اقتصادی از اهمی ت زیادی برخوردارند. این سنگ‌ ها به عنوان منبع مهمی از مواد اولیه مانند سنگ‌ های ساختمانی، مصالح، مواد شیمی ایی و سوخت‌ های فسیلی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. همچنین، مطالعه سنگ‌ های رسوبی اطلاعات زیادی درباره تاریخچه زمین، تغییرات آب و هوایی و موجودات زنده در گذشته به ما می ‌دهد.

چگونه سنگ رسوبی به سنگ دگرگونی تبدیل می شود کلاس چهارم

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا