انشادروسکلاس پنجم ابتدایی

درس آزاد درمورد شب یلدا کلاس پنجم

درس آزاد درمورد شب یلدا کلاس پنجم

درس آزاد پنجم فرهنگ بومی 1 در مورد شب یلدا

مقدمه:

شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال است که در آخرین روز پاییز و آغاز زمستان، برابر با 30 آذرماه برگزار می‌شود. این شب در فرهنگ ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با آداب و رسوم خاصی همراه است.

بدنه:

تاریخچه شب یلدا به پیش از اسلام باز می‌گردد و قدمت آن به هفت هزار سال پیش می‌رسد. در آن زمان، مردم ایران باستان بر این باور بودند که در این شب، خورشید از چله‌ی سرد زمستان عبور می‌کند و روزها از این پس طولانی‌تر می‌شوند. از این رو، این شب را جشن می‌گرفتند و با خوردن خوراکی‌های مختلف و قصه‌گویی، تا پاسی از شب بیدار می‌ماندند.

در شب یلدا، آداب و رسوم مختلفی در ایران برگزار می‌شود. از جمله این آداب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزیین سفره شب یلدا: سفره شب یلدا معمولاً با میوه‌های مختلف، آجیل، شیرینی، هندوانه، دانه‌های انار، سمنو، شیربرنج و … تزیین می‌شود.
  • خواندن شعر و قصه: در شب یلدا، بزرگ‌ترها معمولاً برای بچه‌ها شعر و قصه می‌خوانند.
  • فال گرفتن: در برخی از مناطق ایران، در شب یلدا فال گرفته می‌شود. از جمله فال‌های معروف شب یلدا می‌توان به فال حافظ، فال کوزه، فال شمع و … اشاره کرد.
  • شب نشینی با خانواده و دوستان: شب یلدا فرصتی برای دورهمی با خانواده و دوستان است. در این شب، افراد دور هم جمع می‌شوند و با هم صحبت می‌کنند، بازی می‌کنند و از خوردن خوراکی‌های مختلف لذت می‌برند.

نتیجه:

شب یلدا یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین شب‌های سال است. این شب فرصتی برای سپری کردن لحظات خوش با خانواده و دوستان است.


طولانی‌ترین شب، گرم‌ترین جشن: سفر هیجان‌انگیز به شب یلدا!

سلام بچه‌های باهوش کلاس پنجمی! می‌دونین طولانی‌ترین شب سال نزدیکه؟ شبی که پر از خوراکی‌های خوشمزه، قصه‌های قشنگ و خنده‌های شاد، دور هم جمع می‌شیم و به استقبال زمستون می‌ریم. آره، منظورم همون شب یلداس!

اما چرا شب یلدا انقدر مهمه؟ خب، باید بریم به خیلی وقت‌های پیش، زمان پادشاهان و افسانه‌ها. مردم اون موقع‌ها اعتقاد داشتن که توی بلندترین شب سال، تاریکی و سرما قدرت زیادی دارن و خورشید تو چله زمستون گیر افتاده. برای همین دور هم جمع می‌شدن، آتیش روشن می‌کردن، قصه می‌گفتن و میوه‌های خوشمزه می‌خوردن تا شب رو بیدار بمونن و به خورشید کمک کنن از چله بیرون بیاد و روزها دوباره طولانی‌تر بشن.

حالا دیگه خبری از پادشاهان و افسانه‌ها نیست، ولی شب یلدا هنوز برای ما ایرانی‌ها یه جشن ویژه و دوست‌داشتنیه. توی این شب سفره‌های قشنگ پهن می‌کنیم که روش پر از میوه‌های رنگارنگه: انارهای سرخ و آبدار، هندوانه‌های قاچ‌قاچ، پرتقال‌های درخشان و خرمالوهای نارنجی که انگار خود خورشید تو دلشون قایم شده. آجیل‌های پر از رنگ و مغز هم هستن که تیکه تیکه می‌شکوندیم و طعمشون رو حس می‌کنیم. شیرینی‌های خوشمزه و فال حافظ هم که دیگه پای ثابت سفره‌های یلدایی هستن.

اما شب یلدا فقط خوراکی نیست! با قصه‌های قدیمی و شعرهای قشنگ، شب رو روشن می‌کنیم. بزرگ‌ترها برای ما از رستم و سهراب می‌گن، از لیلی و مجنون و از هزارها داستان قشنگ دیگه. ما هم شعرهای حافظ رو حفظ می‌کنیم و فال می‌گیریم، می‌خندیم و بازی می‌کنیم و با خاله و دایی و بابا بزرگ و مامان بزرگ حرف می‌زنیم.

شب یلدا یه جور جادوی ایرانیه که خانواده‌ها رو بهم نزدیک‌تر می‌کنه، بهمون یاد می‌ده که کنار هم بودن و قصه گفتن و خندیدن چقدر قشنگه. پس بیاین امسال هم این شب قشنگ رو به بهترین شکل جشن بگیریم، برای هم فال بگیریم، قصه‌های قدیمی رو مرور کنیم و خوشحال باشیم که توی این سرزمین پر از فرهنگ و سنت، به دنیا اومدیم.

راستی، شما بچه‌های خلاق، امسال چه ایده‌هایی برای جشن گرفتن شب یلدا دارین؟ تو بخش نظرات بنویسین و با هم دیگه، این شب رو خاطره‌انگیزتر کنیم!

3.7/5 - (56 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا