دروس

داستان ضرب المثل ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است

داستان ضرب المثل ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است

داستان این ضرب‌المثل در مورد مردی است که تصمیم می‌گیرد ماهیگیری کند. او به کنار رودخانه می‌رود و قلابش را در آب می‌اندازد. مدتی می‌گذرد و خبری از ماهی نیست. مرد ناامید می‌شود و فکر می‌کند که امروز روز خوبی برای ماهیگیری نیست. او قلابش را جمع می‌کند و می‌خواهد برود.

در همین لحظه، ماهی بزرگی به قلابش می‌خورد. مرد خوشحال می‌شود و ماهی را به بیرون می‌کشد. او ماهی را می‌بیند و می‌گوید: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!»

این داستان اشاره به این واقعیت دارد که هیچ وقت برای انجام کارها دیر نیست. حتی اگر فکر می‌کنید که فرصت از دست رفته است، باز هم می‌توانید موفق شوید.

در اینجا چند مثال دیگر از کاربرد این ضرب‌المثل آورده شده است:

  • اگر کسی در درس‌هایش خوب نیست، می‌توان به او گفت: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. هنوز وقت داری درس‌هایت را جبران کنی.»
  • اگر کسی از بیماری شفا پیدا کند، می‌توان به او گفت: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. حالا که سلامتی‌ات را به دست آورده‌ای، قدر آن را بدان.»
  • اگر کسی در کارش شکست بخورد، می‌توان به او گفت: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. دوباره تلاش کن.»

البته این ضرب‌المثل را نباید به معنای این گرفت که همیشه می‌توان موفق شد. گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای است که هیچ تلاشی نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد. در این موارد، بهتر است از ادامه تلاش صرف‌نظر کرد و به دنبال راه دیگری بود.

3.9/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا