دروس

جواب سوالات درس آسمان آبی، طبیعت پاک سوم ابتدایی

جواب سوالات درس آسمان آبی، طبیعت پاک سوم ابتدایی

هفته‌ی گذشته دانش‌آموزان کلاس سوم، همراه آموزگار خود، برای گردش علمی به دامنه‌ی کوهی رفتند. معلم، دانش‌آموزان را به چند گروه تقسیم کرد. او از آن‌ها خواست خوب به اطراف نگاه کنند و هر چه را می‌بینند و می‌شنوند یادداشت کنند و با هم‌فکری یک‌دیگر، به صورت گروهی، گزارشی بنویسند.

چند روز بعد دانش‌آموزان نوشته‌های خود را آماده کردند و به کلاس آوردند. معلم از سعید، نماینده‌ی گروه اول، خواست تا گزارش گروه را بخواند. سعید هم جلوی کلاس ایستاد و با صدای بلند، چنین خواند:

به نام خدا

شهر ما خانه‌ی ما

تمام حیوانات، اطراف لانه‌ی خود را تمیز می‌کنند تا در محیطی سالم زندگی کنند. انسان هم عادت دارد محیط زندگی خود را پاکیزه نگه دارد؛ اما بعضی از مردم فقط خانه‌ی خود را تمیز می‌کنند و هر چه آشغال و زباله دارند، در کوچه و خیابان و جوی آب می‌ریزند. این کار باعث آلودگی شهر و بیماری دیگران می‌شود. ما انسان‌ها علاوه بر خانه، باید محله و شهر خود را هم پاکیزه نگه داریم.

معلم از سعید تشکر کرد و گفت: «نوشته‌ی شما، کوتاه، گویا و خوب بود.». بعد، مسعود، نماینده‌ی گروه دوم گزارش را خواند:

اول دفتر به نام ایزد دانا

جمعه پانزدهم اردیبهشت

ما باید طبیعت را دوست داشته باشیم. آن روز در صبح دل‌پذیر بهاری راه افتادیم. بعد از دو ساعت، به دامنه‌ی کوه رسیدیم. تماشای قله چقدر لذت‌بخش بود! آسمان آبی و هوا بسیار پاکیزه و تمیز بود. بوی پونه‌های وحشی و صدای دل‌نشین چشمه‌ای که در دامنه‌ی کوه، روان بود، ما را غرق شادی و نشاط کرد. خانواده‌هایی هم که به کوه آمده بودند؛ شاد بودند. آموزگار می‌گفت: «به همه چیز خوب نگاه کنید تا زیبایی‌های طبیعت و آفریده‌های خدا را بهتر ببینید.». آن روز به ما خیلی خوش گذشت.

معلم تشکر کرد و گفت: «بچه‌های عزیز خوش‌حالم که شما به پاکیزگی اهمیت می‌دهید.».

پاسخ سوالات

درست و نادرست

۱. دانش‌آموزان برای گردش علمی به جنگل رفته بودند. نادرست. دانش‌آموزان برای گردش علمی به دامنه‌ی کوه رفته بودند.

۲. دانش‌آموزان در فصل بهار به گردش علمی رفتند. درست ✔️. در گزارش گروه دوم نوشته شده بود: «آن روز در صبح دل‌پذیر بهاری راه افتادیم.» و تاریخ آن نیز پانزدهم اردیبهشت ذکر شده بود.

درک مطلب

۱. آسمان آبی نشانه‌ی چیست؟ آسمان آبی نشانه‌ی هوای پاکیزه و تمیز است.

۲. چگونه محیط و اطراف خود را پاکیزه نگه می‌دارید؟ این سوال یک پاسخ شخصی دارد و شما باید توضیح دهید که چگونه برای پاکیزه نگه داشتن محیط اطراف خود تلاش می‌کنید. برای مثال، می‌توانید به نریختن زباله در کوچه و خیابان و تمیز نگه داشتن طبیعت اشاره کنید.

به این جمله‌ها دقت کن.

زبان نوشتاری (رسمی): آموزگار به او گفت: «خوش‌حالم که به پاکیزگی اهمیت می‌دهی.»

زبان گفتاری (محاوره‌ای): آموزگار بهش گفت: «خوش‌حالم که به پاکیزگی اهمیت می‌دی.»

حالا تو بگو

(در این بخش شما باید جملات گفتاری را به زبان نوشتاری تبدیل کنید.)

جمله‌ی گفتاری: انسان عادت داره خونه‌ی خودشو تمیز کنه.

پاسخ (به زبان نوشتاری): انسان عادت دارد خانه‌ی خود را تمیز کند.

جمله‌ی گفتاری: خوب نیگاه کنین تا زیبایی‌های طبیعت را بهتر ببینین.

پاسخ (به زبان نوشتاری): خوب نگاه کنید تا زیبایی‌های طبیعت را بهتر ببینید.

نمایش بی کلام (پانتومیم)

متن این نمایش‌نامه را در گروه کامل و در کلاس اجرا کنید.

گل: «ای درخت زیبا! چرا این‌قدر خوش‌حالی؟»

درخت: (با خوش‌حالی می‌گوید) «دانش‌آموزانی که برای گردش علمی به باغ آمده‌اند بسیار به پاکیزگی اهمیت می‌دهند.»

پرنده: ………………………………………………………………

(این یک تمرین خلاقانه است و دانش‌آموزان باید آن را ادامه دهند. در زیر یک نمونه پاسخ برای کامل کردن جای خالی آورده شده است.)

  • پرنده: (در حالی که پرواز می‌کند و روی شاخه‌ی درخت می‌نشیند) «بله، درست می‌گویی! من هم خوش‌حالم که آن‌ها با سر و صدای زیاد، آرامش ما را به هم نمی‌زنند و مراقب خانه‌ی ما هستند.»

جواب سوالات بخوان و بیندیش صفحه 25 و 26 فارسی سوم

از مطلب خوشت اومد امتیاز بده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا