پایه یازدهم

جواب تحقیق کنید صفحه ۱۳ زمین شناسی یازدهم

جواب تحقیق کنید صفحه ۱۳ زمین شناسی یازدهم

با توجه به فاصله حداکثر زمین تا خورشید در اول تیر و فاصله حداقلی در اول دی ماه، علت گرمای تیرماه و سرمای دی ماه چیست؟

علت گرمای تیرماه، زاویه تابش خورشید به نیمکره شمالی است. در تیرماه، خورشید به صورت عمود به نیمکره شمالی می تابد و در نتیجه، انرژی بیشتری به سطح زمین می رسد. در دی ماه، زاویه تابش خورشید به نیمکره شمالی بسیار کم است و در نتیجه، انرژی کمتری به سطح زمین می رسد.

فاصله زمین تا خورشید در طول سال ثابت نیست. در اوایل تیر ماه، زمین در نقطه اوج خود قرار دارد و فاصله آن تا خورشید در حدود 152 میلیون کیلومتر است. در اوایل دی ماه، زمین در نقطه حضیض خود قرار دارد و فاصله آن تا خورشید در حدود 147 میلیون کیلومتر است.

با این حال، علت اصلی گرمای تیرماه و سرمای دی ماه، زاویه تابش خورشید است. در تیر ماه، خورشید به صورت عمود به نیمکره شمالی می تابد و در نتیجه، انرژی بیشتری به سطح زمین می رسد. در دی ماه، زاویه تابش خورشید به نیمکره شمالی بسیار کم است و در نتیجه، انرژی کمتری به سطح زمین می رسد.

علاوه بر زاویه تابش خورشید، طول روز نیز در میزان گرمای هوا تأثیرگذار است. در تیر ماه، طول روز طولانی تر از دی ماه است. در نتیجه، مدت زمان بیشتری از روز، سطح زمین در معرض تابش خورشید قرار دارد. این امر نیز باعث گرم شدن بیشتر هوا در تیر ماه می شود.

[irp]

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا