انشا

تحقیق درباره ی خواجه نظام الملک طوسی کلاس پنجم

تحقیق درباره ی خواجه نظام الملک طوسی کلاس پنجم

خواجه نظام‌الملک طوسی وزیر بزرگ امپراتوری سلجوقی بود که از سال ۱۰۶۴ تا هنگام ترورش در سال ۱۰۹۲ میلادی، وزیر دو تن از فرمانروایان امپراتوری سلجوقی، آلپ ارسلان و ملکشاه یکم بود. او در درون امپراتوری مدارج ترقی را پیمود و به مدت ۲۰ سال پس از ترور آلپ ارسلان در سال ۱۰۷۲، حاکم دفاکتوی امپراتوری شد و به‌عنوان «وزیر اعظم» خدمت کرد.

زندگی‌نامه خواجه نظام الملک طوسی

خواجه نظام‌الملک در سال ۴۰۸ قمری (۱۰۱۸ میلادی) در روستای نوغان از توابع شهر طوس در خراسان رضوی به دنیا آمد. پدرش علی بن اسحاق بردهقانی از یاران محمود سبکتکین بود و خواجه نظام‌الملک نیز در کودکی به همراه پدر به دهقانی پرداخت و همان زمان در نزد استادان محلی به تحصیل علوم پرداخت.

او در جوانی به بغداد رفت و در آنجا به تحصیل علوم مختلف از جمله فقه، کلام، منطق، فلسفه، تاریخ، جغرافیا و ادب پرداخت. پس از چند سال تحصیل در بغداد، به خراسان بازگشت و در آنجا به خدمت سلطان ملکشاه سلجوقی درآمد.

خدمات خواجه نظام الملک طوسی

خواجه نظام‌الملک در دوران وزارت خود، خدمات ارزنده‌ای به امپراتوری سلجوقی کرد. او در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، اقدامات مهمی انجام داد.

از جمله اقدامات مهم خواجه نظام‌الملک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تأسیس مدارس نظامیه در شهرهای مختلف ایران و جهان اسلام

  • تأسیس دیوان‌ها و دستگاه‌های اداری جدید

  • ساماندهی ارتش و دستگاه نظامی

  • تنظیم قوانین و مقررات جدید

  • ترویج فرهنگ و ادب فارسی

سیاست‌نامه خواجه نظام الملک طوسی

از مهم‌ترین آثار خواجه نظام‌الملک، کتاب سیاست‌نامه است که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های سیاسی در جهان اسلام محسوب می‌شود. این کتاب در بردارنده‌ی اندیشه‌های سیاسی و اداری خواجه نظام‌الملک است و به‌عنوان یک منبع مهم برای مطالعه‌ی تاریخ و فرهنگ ایران و جهان اسلام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرگ خواجه نظام الملک طوسی

خواجه نظام‌الملک در روز ۱۰ رمضان سال ۴۸۵ قمری (۱۴ اکتبر ۱۰۹۲ میلادی) در نزدیکی نهاوند به دست یکی از پیروان حسن صباح به قتل رسید. مرگ او ضربه‌ای سنگین به امپراتوری سلجوقی وارد کرد و باعث تضعیف این امپراتوری شد.

جایگاه تاریخی خواجه نظام الملک طوسی

خواجه نظام‌الملک یکی از چهره‌های مهم تاریخ ایران و جهان اسلام است. او نقش مهمی در توسعه‌ی امپراتوری سلجوقی و ترویج فرهنگ و ادب فارسی داشت. کتاب سیاست‌نامه او نیز یکی از آثار مهمی است که بر اندیشه‌های سیاسی و اداری در جهان اسلام تأثیرگذار بوده است.

تحقیق در مورد حافظ برای کلاس دوم

3.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا