شهدا

اولین شهید نیروی هوایی ارتش که بود؟

اولین شهید نیروی هوایی ارتش که بود؟

سرهنگ خلبان محمد نوژه، اولین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در ۱ خرداد ۱۳۳۱ در روستای تکیه ناوه از توابع شهرستان طالقان استان البرز متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم متوسطه در سال ۱۳۵۲ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۵۶ با درجه ستوان دومی فارغ‌ التحصیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست و به عنوان یکی از خلبانان زبده آن نیرو، در پایگاه سوم شکاری همدان مشغول به خدمت شد.

2سرهنگ خلبان محمد نوژه
2سرهنگ خلبان محمد نوژه

سرهنگ نوژه در سال ۱۳۵۸ به درجه سرگردی ارتقا یافت و به عنوان فرمانده پایگاه سوم شکاری منصوب شد. وی در این مسئولیت، با تلاش و جدیت فراوان، نقش مهمی در تقویت و آماده‌ سازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهاجمات احتمالی دشمن ایفا کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سرهنگ نوژه در خط مقدم دفاع از میهن اسلامی قرار گرفت. وی در جریان عملیات انتقام که در پاسخ به حمله نیروی هوایی عراق به پایگاه‌ های هوایی ایران انجام شد، به همراه خلبان خالد حیدری، به قصد بمباران پایگاه هوایی کوت در عراق پرواز می‌کرد. در این عملیات، هوا پیمای آنان بر اثر اصابت موشک سام به شهادت رسید.

سرهنگ نوژه به عنوان اولین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، همواره به عنوان نمادی از ایثار و فداکاری در راه دفاع از میهن اسلامی ایران شناخته می‌شود.

اولین شهید ترور بعد انقلاب که بود؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا