دروس

گیوتین اختراع این کشوری است بازی شهربانو

گیوتین اختراع این کشوری است بازی شهربانو

گیوتین، وسیله‌ای برای اعدام است که با یک تیغه ی سنگین سر را از بدن جدا می‌کند. این وسیله در اواخر قرن هجدهم در فرانسه اختراع شد و تا اواخر قرن بیستم در این کشور و بسیاری از کشورهای دیگر به عنوان وسیله ی اعدام مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه گیوتین

اولین نمونه‌های گیوتین در قرون وسطی در انگلستان و اسکاتلند مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما این وسیله در فرانسه به نام مخترع آن، دکتر ژوزف گیوتین، شناخته شد. دکتر گیوتین در سال 1789 طرحی برای یک وسیله ی اعدام انسانی و بدون درد ارائه داد. این طرح مورد استقبال انقلابیون فرانسه قرار گرفت و در سال 1792 اولین گیوتین در فرانسه ساخته شد.

نحوه عملکرد گیوتین

گیوتین از دو ستون عمودی و یک تیغه ی سنگین تشکیل شده است. تیغه ی گیوتین به بالای ستون ها متصل است و با طنابی به یک اهرم وصل می‌شود. محکوم به اعدام را به پای گیوتین می‌بندند و سپس با کشیدن اهرم، تیغه ی گیوتین به سرعت پایین می‌آید و سر محکوم را از بدن جدا می‌کند.

استفاده از گیوتین در ایران

گیوتین در ایران نیز برای مدت کوتاهی در اواخر دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال 1285 شمسی، ناصرالدین شاه قاجار دستور خرید یک گیوتین از فرانسه را صادر کرد. این گیوتین در سال 1286 به ایران وارد شد و برای اولین بار در سال 1287 برای اعدام یک قاتل مورد استفاده قرار گرفت.

موارد استفاده از گیوتین

گیوتین در ابتدا برای اعدام مجرمان جنایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در دوران انقلاب فرانسه، از گیوتین برای اعدام افراد سیاسی نیز استفاده شد. در طول قرن نوزدهم و بیستم، گیوتین در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به عنوان وسیله ی اعدام مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مخالفت با استفاده از گیوتین

در قرن بیستم، استفاده از گیوتین به دلیل غیرانسانی بودن آن مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 1981، فرانسه استفاده از گیوتین را به عنوان وسیله ی اعدام لغو کرد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا