انشا

خواجه نصیرالدین طوسی چگونه توانست نظر هلاکوخان را جلب کند

خواجه نصیرالدین طوسی چگونه توانست نظر هلاکوخان را جلب کند

خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی، چگونه توانست نظر هلاکوخان، پادشاه مغول، را جلب کند؟

هلاکوخان، پس از فتح بغداد، در سال ۶۵۶ هجری قمری، به شهر مراغه رسید. او در آنجا با خواجه نصیرالدین طوسی، که یکی از بزرگترین دانشمندان آن زمان بود، آشنا شد. هلاکوخان که به علم و دانش علاقه داشت، به سرعت مجذوب هوش و ذکاوت خواجه نصیرالدین طوسی شد.

خواجه نصیرالدین طوسی، در همان دیدار اول، با بیان سخنانی حکیمانه و دلنشین، نظر هلاکوخان را به خود جلب کرد. او در آن سخنان، از اهمیت علم و دانش در اداره حکومت سخن گفت و به هلاکوخان پیشنهاد کرد که از علم و دانش برای آبادانی کشور استفاده کند.

هلاکوخان که از این پیشنهاد استقبال کرد، خواجه نصیرالدین طوسی را به مقام مشاور خود منصوب کرد. خواجه نصیرالدین طوسی، در این مقام، نقش مهمی در اداره حکومت هلاکوخان ایفا کرد و به پیشرفت علم و فرهنگ در ایران کمک شایانی نمود.

در اینجا به برخی از اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی برای جلب نظر هلاکوخان اشاره می کنیم:

  • استفاده از سخنان حکیمانه و دلنشین: خواجه نصیرالدین طوسی، در همان دیدار اول، با بیان سخنانی حکیمانه و دلنشین، نظر هلاکوخان را به خود جلب کرد. او در آن سخنان، از اهمیت علم و دانش در اداره حکومت سخن گفت و به هلاکوخان پیشنهاد کرد که از علم و دانش برای آبادانی کشور استفاده کند.
  • ابراز علاقه به علم و دانش: خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند و فیلسوف بزرگی بود و به علم و دانش علاقه زیادی داشت. این علاقه، در دیدار او با هلاکوخان نیز کاملاً مشهود بود. هلاکوخان که به علم و دانش علاقه داشت، از این علاقه خواجه نصیرالدین طوسی استقبال کرد.
  • پیشنهاد استفاده از علم و دانش برای آبادانی کشور: خواجه نصیرالدین طوسی، در دیدار با هلاکوخان، به او پیشنهاد داد که از علم و دانش برای آبادانی کشور استفاده کند. این پیشنهاد، که با توجه به علاقه هلاکوخان به علم و دانش بود، مورد استقبال او قرار گرفت.

تحقیق درباره ی خواجه نظام الملک طوسی کلاس پنجم

4.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا