انشا

تحقیق در مورد شب یلدا برای درس آزاد

شب یلدا یا شب چله طولانی‌ترین شب سال در نیمکره شمالی است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از تاریخ ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا به هزاران سال پیش برمی‌گردد. در زمان‌های قدیم، مردم ایران باستان به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. آن‌ها با توجه به تغییر فصل‌ها و کوتاهی یا بلندی شب و روز، زندگی خود را تنظیم می‌کردند. از همین رو، اهمیت ویژه‌ای برای نور، گرما و بلندی روزها قائل بودند و آن را نیک و پسندیده می‌دانستند. اما زمستان، سرما و شب‌های بلند آن خیلی خوشایند آن‌ها نبود.

در آیین مهر، آخرین شب پاییز به‌عنوان شب «چله بزرگ» یا «شب یلدا» شناخته می‌شد. ایرانیان باستان معتقد بودند که در این شب، تاریکی بر روشنایی غلبه می‌کند و پس از آن، روزها دوباره بلندتر می‌شوند. به همین دلیل، این شب را جشن می‌گرفتند تا پیروزی روشنایی بر تاریکی را جشن بگیرند.

آداب و رسوم شب یلدا

شب یلدا در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آداب و رسوم خاصی دارد. از جمله این آداب و رسوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دورهمی خانواده و دوستان: یکی از مهم‌ترین آداب شب یلدا، دورهمی خانواده و دوستان است. در این شب، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و با خوردن آجیل و میوه و قصه‌گویی و شعرخوانی، این شب را جشن می‌گیرند.
  • خوردن آجیل و میوه: آجیل و میوه از جمله خوراکی‌های اصلی شب یلدا هستند. آجیل یلدا معمولاً شامل انواع خشکبار مانند گردو، بادام، پسته، کشمش، انجیر و خرما است. میوه‌های یلدا نیز معمولاً شامل انار، هندوانه، سیب، لیمو شیرین و پرتقال است.
  • فال حافظ: فال حافظ از دیگر آداب شب یلدا است. در این شب، افراد بزرگ خانواده فال حافظ می‌گیرند تا از آینده خود باخبر شوند.
  • قصه‌گویی و شعرخوانی: قصه‌گویی و شعرخوانی از دیگر سرگرمی‌های شب یلدا هستند. در این شب، بزرگترها برای کودکان قصه می‌گویند و یا شعر می‌خوانند.

شب یلدا در کشورهای دیگر

شب یلدا در کشورهای دیگر نیز جشن گرفته می‌شود. در برخی از این کشورها، این شب با نام‌های دیگری شناخته می‌شود. به عنوان مثال، در ترکیه به این شب «شب چله» گفته می‌شود. در آذربایجان به این شب «چیله گئجه‌سی» گفته می‌شود. در افغانستان به این شب «چله‌شب» گفته می‌شود. در هند به این شب «دیوالی» گفته می‌شود.

نتیجه‌گیری

شب یلدا یکی از کهن‌ترین و زیباترین جشن‌های ایرانی است. این شب فرصتی است برای خانواده‌ها تا دور هم جمع شوند و با خوردن آجیل و میوه و قصه‌گویی و شعرخوانی، این شب را جشن بگیرند.

4.6/5 - (68 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا